حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

آشوب و اعلام خودمختاری در ایالت سیاتل

  • کد خبر: ۳۰۳۳۴
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
آشوب و اعلام خودمختاری در ایالت سیاتل
اعتراض‌های ضد نژادپرستی در آمریکا همچنان ادامه دارد و حالا عده‌ای از معترضان در شهر سیاتل اعلام خودمختاری کرده‌اند
محبوبه عظیم زاده/ شهرآرانیوز - حدود ۳ هفته از مرگ جورج فلوید، مرد سیاه پوست آمریکایی، می‌گذرد. او حالا در کنار قبر مادرش در ایالت هیوستون تگزاس دفن شده است، اما اعتراضاتی که به دلیل به قتل رسیدن او توسط یک پلیس سفیدپوست اتفاق افتاد همچنان ادامه دارد. سیاتل آمریکا حالا این روز‌ها با شدت و حدت بیشتری درگیر این موج تظاهرات است و این دادخواهی‌ها و شکایت‌ها تا جایی پیش رفته است که بخشی از مردم معترض قسمتی از سیاتل را اشغال کرده اند و یک منطقه خودمختار تشکیل داده اند؛ اتفاقی که خودش مسئله جدیدی شد روی مسائل دیگر و با واکنش‌های رسمی متفاوتی از سوی مقامات دولتی و رئیس جمهور آمریکا همراه شد.

این مکان اکنون متعلق به مردم سیاتل است
خبرگزاری سی ان ان در رابطه با حجم این آشوب‌ها در دل واشنگتن گفته است که تظاهرات کنندگان بخش کوچکی از سیاتل را اشغال و آن را منطقه خودمختار اعلام کرده اند و ساختمان اداره پلیس شهر هم بعد از چند روز زدوخورد میان معترضان و مأموران تخلیه شده است. نیویورک تایمز هم به این ماجرا پرداخت و گفت که معترضان با قرار دادن موانعی در چند خیابان، چندین بلوک شهر را به تصرف خودشان درآوردند و اکنون این منطقه از شهر با نام منطقه خودمختار «کپیتال هیل» شناخته می‌شود و علاوه بر این روی در ورودی اداره پلیس تابلویی نصب شده که روی آن نوشته شده این مکان اکنون متعلق به مردم سیاتل است. همان طور که پیش بینی می‌شد به دنبال این وقایع، دونالدترامپ از در خشونت وارد شد و برعکس، «جنی دورکان»، شهردار سیاتل، از موضع همراهی و درک متقابل مردم. حجم زیاد اعتراضاتی که تاکنون در شهر‌ها و کشور‌های مختلف رخ داده، باعث شده است تا رویه گرفتن سر و گردن به هنگام بازداشت مورد انتقاد زیادی واقع شود تا جایی که ترامپ در روز‌های گذشته در گفتگو با فاکس نیوز گفت از نظر او ممنوع شدن این تکنیک‌ها چیز خیلی خوبی است. بااین حال او ادامه داد: «هرچند ممکن است در برخی موارد استفاده از این کار همچنان نیاز باشد.»

تمام مردم آمریکا حق دارند مسئولان را به چالش بکشند
ترامپ به سرعت سراغ اکانت توئیتر خود رفت و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست با معترضان برخورد کند. او مردم معترض را آشوبگران زشت خطاب کرد و گفت: «همین حالا شهرتان را پس بگیرید. اگر این کار را نکنید، من انجامش می‌دهم. این یک بازی نیست. این آشوبگران زشت باید فورا متوقف شوند.» ترامپ پیش از این هم در توئیتی که چهارشنبه شب نوشته بود مردم معترض در سیاتل را تروریست‌های داخلی خطاب کرد. او البته پیش از این هم یک شیوه مسالمت آمیز را برای برخورد با این اتفاق در سر نداشت. واشنگتن پست در روز شنبه به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید گزارش کرده بود که رئیس جمهور آمریکا در صدد استقرار ۱۰ هزار نیرو در پایتخت کشورش بوده، اما در نهایت این تصمیم از جانب دادستان کل، وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با مخالفت روبه رو شده و در نهایت ترامپ هم از تصمیم خود کوتاه آمده است. در مقابل، اما جنی دورکان، شهردار سیاتل، از موضع صلح جویانه برآمده و گفته اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی آمریکاست. او همچنین در مصاحبه‌ای در مورد نگاه ترامپ و نحوه تصمیمات او برای مبارزه با این ماجرا گفته است که رئیس جمهور اصلا نمی‌فهمد که مردم چرا به خیابان‌ها آمده اند و درکی از آن ندارد. «آن‌ها به خیابان آمدند تا با سیستمی که به دنبال چیرگی و تسلط بر مردم است مبارزه کنند.
پاسخ رئیس جمهور همیشه با جنگ طلبی و نزاع همراه بوده است. به نظرم او از چیره شدن بر مردم سخن می‌گوید، چون کلا نمی‌فهمد اکنون چه چیزی در آمریکا اتفاق افتاده و در جریان است.» دورکان همچنین گفت که تمام آمریکایی‌ها حق دارند که مسئولان و دولت این کشور را به چالش بکشند.

سازش یا تقابل فیزیکی؟ مسئله این است
آنچه که در این میان بیشتر از خود اعتراض‌ها جلب توجه می‌کند، شیوه برخورد دوگانه و کاملا متضاد ترامپ به عنوان رئیس جمهور و جنی دورکان به عنوان شهردار سیاتل است. ترامپ طبق معمول از موضع جنگ افروزی و تقابل فیزیکی به ماجرا نگاه کرده است و دورکان از دریچه صلح و سازش. هرچند به نظر ترامپ احتمالا این گونه به نظر می‌رسد که درگیری فیزیکی می‌تواند سریع‌تر و قاطعانه‌تر جواب بدهد، به نظر می‌رسد شهردار سیاتل توانسته است نگرش منطقی و معقولانه تری داشته باشد. شاید یک نگاه به تاریخ از سر گذرانده کشور‌ها هم خیلی خوب بتواند این نکته را به رخ بکشد که این قبیل اقدامات فیزیکی نه تنها راهگشا نیست، بلکه احتمالا عواقب جبران ناپذیری را هم به دنبال خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->